Contemporaine Muziek voor Allen
facebook instagram

Finalisten Compositiewedstrijd

Uit de twintig ingezonden composities, twaalf uit Nederland en acht uit België, heeft de jury – bestaande uit Michael Finnissy, Wim Henderickx, Paul Pankert en Jesse Passenier – drie werken gekozen voor de finale. Deze zullen tijdens het avondconcert op de Festivaldag op 5 maart 2022 in Maastricht door de CoMA Ensembles uit Maastricht en Eindhoven worden uitgevoerd. De jury zal daarna de definitieve winnaar aanwijzen.

De genomineerde composities zijn:

IKaggen van Wilma Pistorius (Zaandam)

The Miraculous World of Hiëronymus Bosch van Mark Hendriks (Eindhoven)

Missiles à domicile van Marc-Henri Cykiert (Brussel)

In het juryrapport schrijft voorzitter Michael Finnissy over de ingezonden composities:

“They were in a large variety of idioms: some conventionally notated, some more diagrammatic, some had clear indications for performance, others were more ambiguous. Some were jazzy, others had ‘aleatoric’ elements, some seemed quite easy to play, and others were really challenging.” 

Om het hele rapport te downloaden klik hier.

Informatie over de stukken en de componisten

IKaggen van Wilma Pistorius

IKaggen is een stuk over gemak en lichtheid, en ook over kattenkwaad. Het is vernoemd naar een volksheld en scheppergod uit de kosmologie van het ?Xam-volk in Zuid-Afrika. Hij is een bedrieglijke god die van gedaante kan veranderen, meestal in de vorm van een bidsprinkhaan.

Het stuk is geen programmatische weergave van deze folkloristische godheid. Het is eerder geïnspireerd door wat het personage (voor mij) vertegenwoordigt: het gevoel van humor en lichtheid dat soms ontstaat wanneer we het onbekende omarmen, de manier waarop dit gemak en deze vrijheid ruimte schept voor kattenkwaad en speelsheid, en een waardering voor de schoonheid van Gewone dingen.

Technisch gezien is het een stuk over het plezier van samen spelen en de schoonheid van imperfectie.

Wilma Pistorius

Wilma Pistorius is geboren in Zuid Afrika, begon met cellospelen toen ze vier jaar oud was, en wordt al heel haar leven door een levendige muzikale verbeeldingskracht vergezeld.

In 2004 kwam haar liefde voor muziek met haar mee naar Nederland, waar ze later compositie studeerde bij Wim Henderickx en Jorrit Tamminga aan het Conservatorium van Amsterdam en in 2013 diplomeerde. Tegelijkertijd studeerde ze ook cello bij Jeroen den Herder aan het Conservatorium van Rotterdam, waarvoor ze in 2014 cum laude slaagde.

Pistorius omschrijft haar muziek als “serieus, maar met een knipoog”. Voor haar is het de meest directe manier om zichzelf uit te drukken, en zowel spelers als publiek op een subtiele manier uit te dagen. Sommige van haar recentere werken kenmerken zich door een mysterieuze vrouwelijke ambience, geinspireerd door haar ervaring van het leven als vrouw. Muziek, voor Pistorius, is in essentie iets speels en magisch. Het is interactie met de wereld, zichzelf en anderen, en een manier om deze met elkaar te verbinden, met behulp van trillingen in de lucht.

The Miraculous World of Hiëronymus Bosch van Mark Hendriks

The Miraculous World of Hiëronymus Bosch is gebaseerd op de octatonische toonladder. Twee intervallen domineren: de derde en de overmatige vierde [tritonus]; of in Middeleeuwse termen: het goddelijke getal drie en de duivel zelf [diabolus in musica].

Verder is de compositie opgebouwd uit blokken (de repetitieletters). De volgorde mag veranderd worden en een segment mag worden herhaald of weggelaten.

Mark Hendriks

Mark Hendriks studeerde Compositie aan het  Fontys Conservatorium te Tilburg, Arrangeren (jazz) aan het Amsterdams Conservatorium en Muziektechnologie (Compositie Toegepaste Muziek en Productie) aan de HKU in Hilversum. Al tijdens zijn studies was hij volop actief als componist, arrangeur, dirigent en pianist / toetsenist in zowel de klassieke- als lichte muziek.

Vandaag de dag heeft hij zich weer helemaal  gericht op het componeren en vaak in de meest uiteenlopende muziekstijlen van modern klassiek tot jazz, van pop tot elektronische muziek. Een constante afwisseling van het schrijven van nieuwe concertmuziek met het componeren van muziek voor (korte) films.

Vorig jaar was hij een van de componisten die een stuk schreef voor het internationale project “250 Piano Pieces for Beethoven” van de Duitse pianiste Susanne Kessel. Ook schreef hij speciaal voor de viering van 100 jaar Eindhoven [1920-2020] de ouverture “Light the Town”. Recent componeerde hij oa. de muziek voor de korte films “Service a la Russe” en “Armageddors” en source muziek voor de speelfilm “Casa Coco” die vanaf januari in de bioscoop draait. Verder is hij een van de vier componisten die speciaal een stuk heeft geschreven voor het jubileum van organist Ruud Huijbregts in oktober. Momenteel werkt hij samen met beiaardier Rosemarie Seuntiëns aan de muziek voor een sprookje voor kasteel Helmond.

Missiles à domicile van Marc-Henri Cykiert

Missiles à domicile is gebaseerd op de noten mi-si(b)-la-do-mi-si-la. Deze variabele meerkeuze, ironische tango is geschreven voor een zelf-orkestrerend orkest zonder vaste bezetting. Het is een reflectie op het feit dat we zowel in België als in Nederland kernkoppen dragen.

Elke pagina is een complete partituurpagina waarvan alle muzikanten lezen, omdat er soms meerdere keuzes en lijnenwisselingen zijn. De uitvoering is nooit twee keer hetzelfde.

Marc-Henri Cykiert

Marc-Henri Cykiert, geboren in Luik (België) in 1957, begon gitaar te spelen toen hij dertien was, studeerde elektronische muziek aan het Wallonia Musical Research Center bij Frederic Nyst en Braziliaanse muziek bij Jose Barrense-Dias. In 1979 volgde hij G.I.T. (Guitar Institute of Technology) in Los Angeles.

Tussen 1980 en 1986, terug in België, studeerde hij compositie en orkestratie bij de Amerikaanse componist Frederic Rzewski en de Belgische componist Philippe Boesmans aan het Koninklijk Conservatorium van Luik.

Hij schreef voor verschillende musici en ensembles: Michael Guttman, Frederic Rzewski, Suzanna Klintcharova, Steve Houben & Strings, het Arriaga String Quartet, Costas Cotsiolis, José Barrense-Dias, Cecile Broche, Luc Tooten, Weber Iago, Camerata Romeu String Orchestra, Katerina Verbovskaja, Bobby Mitchell. Met Michael Guttman en Frederic Rzewski nam hij een cd op met zijn eigen composities voor viool en piano ‘Capriccio Hassidico’. Twee cd's met zijn muziek voor piano solo zijn '2 for Peace' met Weber Iago en 'Katerina Verbovskaya plays Marc-Henri Cykiert'. Zijn composities zijn uitgevoerd in België, Frankrijk, Nederland, Duitsland, Denemarken, de VS, Cuba en China.